Gyvelborg Økologisk Gårdbutik giver alle en skøn oplevelse og lækre lokale produkter

Gyvelborg: Drømmen der blev til virkelighed

Nyheder

Historien bag Gyvelborg

Jellemien er 55 år og oprindelig uddannet plejehjemsassistent, mens Willem er 54 år og uddannet foderkonsulent. Begge er født og opvokset på gårde i Holland.

Jellemien og Willems største ønske har altid været at blive landmænd. Etableringsomkostningerne var dog alt for høje i Holland, så de besluttede sig for at rykke til Danmark for 27 år siden.

Sammen startede de Gyvelborg op med 55 køer og 27 hektar jord. Siden dengang er bestanden vokset til 160 Jerseykøer og arealet dækker nu 200 hektar jord.

Sammen med gården giver de deres gæster mulighed for at bo på deres bondegårdcamping med plads til 30 campingvogne. Har man ikke en campingvogn har de også hytter og lejlighed til rådighed.

I 2015 åbnede de også gårdbutikken, hvor der sælges Jerseykød fra egen avl samt en bred vifte af andre lokaltproducerede produkter.

Den direkte kontakt til kunden

Det bedste ved at være fødevareproducent, er at have den direkte kontakt med forbrugeren. Jellemien and Willem ved, hvordan de har behandlet deres dyr og kan fortælle den historie til deres kunder. Forbrugerne kan få en direkte indsigt i, hvordan dyrene har det, når de viser dem rundt på deres gård.

En typisk hverdag

Dagen starter før en vis herre har fået sko på, når kalvene skal fodres klokken 03.30. Klokken 04.15 påbegyndes malkningen, som de er færdige med omkring klokken 07.00.

Derefter skal køerne og ungdyrene fodres og have en ren seng i form af frisk halm. Klokken 8.30 er det tid til at Jellemien og Willem får lidt mad og derefter en lille formiddagslur.

Senere er der hentning af foder til køerne og ungdyr. Mht. foder slås der græs fem gange hen over sommeren, så der er rigeligt med ensilage til de kolde vintermåneder. Om aftenen er der igen kalvefodring samt malkning.

På en gård er der altid ting, som skal vedligeholdes – lige fra de mange kilometer hegn til olie der skal skiftes på traktorerne. De yngste kalve, som bliver født, skal så hurtigt som muligt have råmælk og ko-mor skal også plejes.

Der er så mange ting som skal gøres – bondemanden har altid travlt.

Fødevaremarkedet om 10 år

Det kunne være så fint, hvis forbrugere blev mere bevidste om, hvor fødevarerne kommer fra og hvilken indsats der skal til for at få det produceret. Det vil være så godt, hvis de lokalt producerede produkter, som er kvalitetsprodukter, i højere grad blev solgt direkte fra producenterne til forbrugerne. Jellemien og Willem oplever dog ofte, at det ikke er naboerne, der kommer og handler ind, men derimod kunder der har kørt helt op til 30-40 km for at få deres varer.

Hvad kan kunderne forvente?

Det skal være en god oplevelse, hvor kunderne virkelig føler de bliver godt informeret om f.eks. tilberedning, hvor kødet kommer fra samt historien bag. De skal desuden føle, at de er blevet betjent med åbenhed og ærlighed.